Marius GHENEA, la întâlnirile bizz.club Iași – Adaptarea afacerilor la noua realitatate

Întâlnirea cu numărul 14 bizz.club Iași de anul acesta se anunța dinainte a fi una extrem de consistentă, întrucât invitatul avea să fie unul de marcă și anume Marius Ghenea.

Iar întâlnirea s-a ridicat la înălțimea așteptărilor, Marius Ghenea livrând idei valoroase care să ajute antreprenorii să se adapteze la noua realitate.

Să începem așadar să povestim despre cele mai importante idei pe care Marius le-a împărtășit celor prezenți.

Având în vedere că această criză se prelungește, iar singurul lucru cert deocamdată este tocmai incertitudinea, Marius spune că antreprenorii trebuie să fie atenți la 3 lucruri în această perioadă:

  • La ei ca antreprenori, la angajați, la echipă din perspectivă umană
  • Cash-ul companiei
  • Reinvetare sau pivotare către o zona de business mai potrivită pentru această perioadă, corelată cu nevoile actuale

Pentru a te adapta însă la perioada care urmează, e necear să întelegi cum se schimbă comportamentul consumatorilor, cum anume se vor comportă aceștia în piață (trebuie să ai în vedere că se va dezvolta zona de online, e-commerce, e-learning, tot ce înseamnă comunicare la distanță, comerț la distanță) și să duci bussines-ul într-o direcție care să acopere aceste nevoi.

În acest sens, spune Marius, de mare ajutor ar fi o gândire de tip start up.

Ce înseamnă mai exact o gândire de tip start-up?

Ei bine, gândiți-vă acum să regândiți ca și cum ați lua-o de la început, dar evident, ținând cont de situația actuală în care sunteți( datorii, venituri, cheltuieli samd).

O altă perspectivă pe care Marius a adus-o în discuție este cea a piramidei nevoilor lui Maslow.

Da, e vorba de celebra piramidă a nevoilor de care toți am învățat la un moment dat, dar căreia nu-i acordăm mereu importanța cuvenită.

Pe scurt, toate nevoile sunt instinctive, dar nu toate sunt la fel de puternice. Astfel, nevoile cele mai puternice au fost așezate la baza piramidei trebuințelor. Cu cât o nevoie urcă spre vârful piramidei, cu atât este mai slabă și specifică individului respectiv. Nevoile primare includ atât necesitățile fiziologice (cum ar fi cele biologice ca hrana, apa, aerul, igiena, somnul, sexul și o temperatura relativ constantă a corpului), în timp ce spre vârful piramidei se regăsesc nevoia de autorealizare, stimă de sine, prietenie, creativitate, spontaneitate samd.

Analizând superficial această piramidă, automat aflăm și de ce în această perioadă cele mai de succes afaceri sunt supermarketiurile, farmaciile, industria hârtiei igienice și a produselor de curățenie. Aceste business-uri se adresează nevoilor de bază.

La polul opus, când urcăm ușor spre vârful piramidei regăsim ca nevoi respectul de sine, împlinire de sine (conceptul de  nice to have, spune Marius), care reprezintă acele nevoi ce nu sunt extrem de necesare pentru supraviețuirea individului.

Un exemplu pe care îl oferă Marius e zona de fashion. Acesasta se află în picaj pentru că e o zonă ce pune accent pe nevoile din vârful piramidei, care evident, în această perioadă sunt trecute în plan secundar.

Analizând logica pe care Marius a prezentat-o, apare inevitabil întrebarea: bun, și eu ce trebuie să fac în acest caz?

În acest context, trebuie să gândești ce produse sau/și servicii din business-ul tău sunt până la jumătatea piramidei nevoilor și să le corelezi cu anumite nevoie care se află în acest moment în piață.

De exemplu, multe linii de producție de automobile au pivotat in zona producerii de ventilatoare, hotelurile au găzduit persoane în carantină.

Ideea este că trebuie să vă adaptați resursele pe care deja le aveți la îndemână și să încercați să le materializați în piață. De asemenea,  important e să vă concentrati pe acele produse care sunt până la jumătatea piramidei nevoilor de bază.

Pentru tot acest design al noii realități ai nevoie, în primul rând de o gândire out of the box.

Poate sună abastract, dar concret trebuie să gândești creativ, anticiclic, în sensul că dacă observi că lucrurile merg în jos, trebuie să le echilibrezi, să gândești dintr-o perspectivă diferită, chiar dacă nu ai fost obișnuit cu asta pânâ acum.

Alte idei valoroase punctate de Marius:

Printre nevoile de bază ale business-urilor în această perioadă se numără infrastuctura (contabilitate, servicii juridice, comunicare, colaborare in interiorul firmei, gestiune, transport, logistică)

Ideea de nice to have care cuprinde decorațiuni în birou, ornamente, aranjamente, artificii va trece în plan secund. Accentul va fi pus mai mult funcție, nu pe formă, atunci când faci o achiziție.

Una din greșelile majore ale antreprenorilor în această perioadă e că amănă luarea deciziilor. Mulți antreprenori ajung să regrete ulterior că nu au luat unele decizii la timp, pentru că nimeni nu mai poate întoarce timpul și nici banii pe care i-a cheltuit.

E important să iei decizii rapide, să fie eficiente și să poți măsura prompt impactul asupra business-ului pentru a putea să te repoziționezi, să ajustezi lucrurile și în definitiv să le îmbunătățești.

E foarte important să măsori, să iei decizii pentru că ce nu măsori, nu poți îmbunătăți.

În ceea ce privește sacrificiul, e foarte important ca în perioada aceasta să gândiți cu mintea, nu cu inima, să nu rămâneți atașați de angajați, de parteneri de afaceri, de locul de chirie samd.

Fii pragmatic și vorba poetului, gândește-te că ce e val, ca valul trece, nu spera și nu ai teamă, adaptează-te, inovează și fii creativ.

Nu încheiem însă înainte de a spune că ne-a plăcut foarte mult și prezentarea colegului nostru, Claudiu Roman.

Cult of Codes, a cărui cofondator este, reprezintă o companie solidă, axată pe dezvoltare care oferă servicii de creare a aplicațiilor web și mobile, dar și consultanță pe zona tehnică. Lucrează foarte mult pe bază de recomandări, reușind să atragă clienți până și din zona Emiratelor Arabe Unite. Unul din cele mai îndrăznețe visuri e să ajungă lideri pe piața de outsoursing în Europa de Est.

Te așteptăm în continuare la întâlnirile noastre bizz.club Iași pentru că doar împreună vom reuși să găsim soluții pentru fiecare în parte, inspirație și acea motivație de  a continua în momentele dificile.

Pe curând!