Arbitrajul comercial: alternativă la justiția statală

Joi, dis-de-dimineață, clubul bizz.club Iași a susținut cea de-a 12-a întălnire din anul 2020 și a 3-a în format online.

Înarmați cu răbdare, încărcați cu energie, motivați intrinsec și dornici de a afla idei care să ne inspire, am pornit în demersul nostru de a afla secretele Arbitraului comercial și idei inovative din lumea HR-ului.

Citatul zilei  ”În viață nu primești ceea ce meriți și ceea ce negociezi” s-a potrivit perfect cu tema și momentul Spotlight, dar e valabil și în aspecte din viața de zi cu zi, pentru că adesea negociem cu lenea, cu voința noastră, cu motivația și nu în ultimul rând cu noi înșine.

Și Ioana Chirianu – HR Business Partener – negociază cu oameni și încearcă să găsească cele mai bune soluții pentru problemele de HR.

Principalele aspecte în ceea ce privește HR-ul într-o companie sunt:

  • momentul angajării oamenilor
  • evaluarea angajaților
  • momentul în care aceștia pleacă sau intenționează să facă acest lucru.

Dacă în cazul ultimului aspect e indicată o comunicare sinceră și directă a managerului cu angajatul, încercând să afle motivele și punctul lui de vedere, în cazul primelor două, soluția standard este: angajarea unei agenții de recrutare pentru a realiza un audit intern și o evaluare.

Exemplu de astfel de instrumente:  

  • Selection through factor rating tool: Instrument personalizat de ierarhizare a candidaţilor printr-o metodă statistică, reducând astfel bias-ul promovat de subiectivismul prezent în cadrul interviului de selecţie
  • Satisfaction checker: Realizarea diagnozei firmei cu ajutorul matricei importanta- satisfacţie elementelor analizate
  • Quantitative employee review: Instrument personalizat de evaluare a performanţelor bazat pe criterii măsurabile. 

Despre soluții a vorbit și Maria Dumitru, Președintele Curții de Arbitraj Comercial de pe lângă Camera de Comerț și Industrie Iași. Mai precis, despre Arbitrajul Comercial ca PROCEDURĂ ALTERNATIVĂ DE SOLUȚIONARE A LITIGIILOR.

Câteva din avantajele arbitrajalui comercial sunt:

Rapiditate în decizie: Procedura arbitrală se desfășoară mult mai rapid decât cea judiciară

Costuri reduse: Costurile procedurii arbitrale sunt mai mici în raport cu cele ale procedurii judiciare

Confidențialitate:  Procedura arbitrală nu este publică, ci este confidențială

Controlul regularității arbitrajului: Hotărârea arbitrală poate fi desființată doar pentru câteva motive expres și limitativ prevăzute de lege

Specializare: Părțile au libertatea să supună litigiul dintre ele judecății unor juriști de renume, specializați în domeniul respectiv

Am încheiat din nou întâlnirea într-o notă optimistă cu ideea că trebuie să rămânem motivați, să ne oferim sprijin unii altora, să gândim out of the box și să avem grijă de cash, angajați și clienți.