16+1 idei susținute de un antreprenor care știe ce înseamnă să treci prin criză. De 2 ori!

Pe 21 mai 2020 a avut loc ce-a de-a 19-a întâlnire online a bizz.club Iași. Am avut un dialog interactiv și productiv cu Dan Ștefan, cofondator Autonom.

Am discutat despre actuala criză, modelul pe care îl aplică el în propria companie pentru a depăși situații dificile, despre leadership în această perioadă, motivație, dar și alte idei importante pe care te invităm să le lecturezi și să reflectezi asupra lor:

  1. E destul de dificil să tragem concluzii despre evenimente care sunt în desfășurare și în care suntem implicați.

 

  1. E o abordare destul de limitativă să vorbești deja despre câștigători și perdanți. În orice sector există companii care se adaptează sau care suferă foarte tare.

 

  1. Nu trebuie să avem o perspectivă dramatică asupra lucrurilor, e indicat să gândim micro, strict la perspectiva organizației noastre. Precedenta criză ne-a învățat multe, dar una din cele mai importante lecții e că nu trebuie să fii victimă.

  1. La criza din 2009 am venit cu următoarea abordare câștigătoare: am mers la companii și le-am spus că avem două vești bune. Una se referea la reducerea costurilor, iar al doilea la sprijin. Să întrebi clienții, partenerii în ce măsură și cum îi poți ajuta, concret.

 

  1. Marea majoritate a literaturii de specialitate se referă la crize sistemice. Când vorbim de criză ne referim la predictibilitate, în ce măsură putem anticipa unele lucruri.

 

  1. Deși unii sunt de părere că această criză e de tip lebăda neagră (un eveniment puternic ce nu poate fi anticipat) este, mai degrabă una alba, pentru că știam despre pandemii, știam că o să vină încă din februarie.

 

  1. Așadar, această criză e una sistemică cu elemente de predictibilitate, important e mai degrabă să-ți pregătești organismul penru ea, să fii solid din punct de vedere psihologic.

 

  1. În fața unei crize, o firmă ar trebui să țină cont de: cât de puternică e acea firmă, ce lichidități are, nu doar câți bani are în cont; ce linii de credite are nefolosite.

 

  1. În criza precedentă a accesat linii de credit nefolosite.

 

  1. Fii atent la lichiditățile active pe care le poți valorifica ușor. De exemplu, la precedenta criză Dan a reușit să vândă mașinile pe care nu le mai putea folosi.

 

  1. Adaptabilitatea presupune să te miști rapid, să fii agil. Să iei decizii rapid, pentru că o decizie neinspirată e mai utilă decât nicio decizie, atât timp cât o poți adapta din mers eventuale nereguli.

 

  1. Poți să judeci valoarea unui om după dimensiunea problemelor pe care încearcă să le rezolve.

 

  1. Ca să te miști să iei o decizie trebuie să ai o echipă care dispune de autonomie, sisteme clare și oameni care să facă self-leadership.

 

  1. Să fii determinat, să ai o viziune, dar să rămâi smerit.

 

  1. Nu trebuie neglijată partea de comunicare. 80% reprezintă comunicarea, iar 20% acțiunile.

 

  1. Când ești antreprenor funcționează ideea ”liderul e mesajul”.

 

  1. O criză nu trebuie să schimbe valori sau antreprenori.

 

  1. Acționează în prezent, comunică mesajul clar, nu fi lacom, caută echilibrul și resorturi împreună cu echipa ta să vezi luminița de la capătul tunelului.

 

Ne vedem la întâlnirea 20 din 2020 cu Radu Atanasiu, profesor Critical Thinking şi Decision-Making for Business în cadrul programelor Maastricht School of Management Romania.

Pe curând!